Denizyolu taşımacılığı, ağır yüklerin gemilere yüklenerek taşınmasına denir. Genelde kara veya hava yoluyla taşınamayacak kadar ağır ve fazla sayıda ürünün taşınmasına imkan verir. Denizyolu taşımacılığı denize kıyısı olan ülkeler tarafından oldukça sık tercih edilen avantajlı bir yöntemdir. Tek seferde büyük bir hacim kaplayan ve kütlece ağır olan ürünlerin transferini gerçekleştirebilmesi bakımından ekonomik bir yöntem olduğu da söylenebilir. Yurtiçi taşımacılıkta kullanılabildiği gibi uluslararası taşımacılıkta da oldukça sık tercih edilen bir yöntemdir. Türkiye, üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olduğundan ülkemizde de denizyolu taşımacılığı sıklıkla kullanılan bir yöntemdir.
Denize kıyısı olan ülkelerin taşımacılık konusunda bir adım önde ve şanslı oldukları söylenebilir. Çünkü bu ülkeler liman kentlerine ve denizyolu taşımacılığı olanaklarına sahiptirler. Bu da o ülkelere çok sayıda ve ağır ürünü hızlı ve ucuz bir şekilde başka bir ülkeye transfer etme fırsatı verir. Bu ülkeler yüksek tonajlı ve büyük ürünlerini denizyolu ile taşıyarak çok büyük bir kazanç elde ederler.
Denizyolu taşımacılığı büyük avantajları ve ciddi derecede ekonomik kazancı olan bir yöntemdir. Denizyolu taşımacılığının en büyük avantajı diğer taşımacılık yöntemlerine göre daha ucuz olmasıdır. Demiryolu taşımacılığından iki kattan daha fazla ucuz, karayolu taşımacılığından ise yaklaşık 5-6 kat daha ucuzdur. Taşımacılık yöntemlerinin en pahalısı ise havayolu taşımacılığıdır. Karayolu ve demiryolu taşımacılığına göre daha yavaş olmasına rağmen dünyanın hemen hemen her yerine ürün ve mal taşımak mümkündür. Ayrıca denizyolu taşımacılığı en güvenli taşımacılık yöntemlerinden biridir. Ürünlerin darbe almadan taşınabilmesi sayesinde hassas ürünlerin taşınmasına da olanak sağlamaktadır. Diğer bir büyük avantajı ise tek seferde çok fazla miktar ve ağırlıkta ürün taşımak mümkündür.
Gelişen teknoloji ve her geçen gün meydana gelen teknik gelişmelerle birlikte lojistik sektörü de değişip gelişmektedir. Denizyolu taşımacılığında eskiden mümkün olmayan durumlar günümüzde normal karşılanmaktadır. Hız, kapasite ve maliyet açısından faydalı olabilecek birçok gelişme her gün denizyolu taşımacılığına da etkisini göstererek gelişmesini sağlamaktadır. Her ülke ve bu ülkelerdeki yüzlerce şirket ürünlerini hızlı, güvenli ve az maliyetli bir şekilde başka ülkelere ulaştırmak istemektedir. Bu sayede ülkeler arası ticaret ilişkileri, ithalat-ihracat dengeleri, piyasa hacmi gibi birçok faktör denizyolu taşımacılığının geleceğine etki etmektedir. Günümüzde de gelişen iletişim ve pazarlama teknikleri sayesinde artık ülkeler arası ticaret anlaşmaları daha kolay ve hızlı bir şekilde yapılmaktadır. Bu ticaret anlaşmaları sayesinde lojistik ihtiyaçları ortaya çıkmaktadır. Ayrıca teknolojinin gelişmesi sayesinde fabrikalar daha az zamanda daha fazla ürün üretebilmektedir. Bu da çok sayıda ürünün aynı anda sipariş edilebilmesi imkanını doğuracaktır. Bu kadar fazla ürünün tek seferde transfer edilebilmesinin en mantıklı yolu da deniz taşımacılığıdır. Bu gelişmeler gelecekte denizyolu taşımacılığının lojistik sektöründe çok daha büyük ve önemli bir paya sahip olabileceğini işaret etmektedir.
Deniz yolu taşımacılığında iki tür taşıma yöntemi bulunmaktadır. Bunlar tramp (düzensiz) taşımacılık ve liner (düzenli) taşımacılıktır.
Tramp (düzensiz) taşımacılık, yükün varlığının önemli olduğu taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türünde gemiler nerede yük varsa o limana giderek yükü alırlar ve taşımayı gerçekleştirirler. Tramp taşımacılıkta yükün belirli bir teslim tarihi yoktur. Bu yüzden geminin yolculuk yapacağı süre ve yükün ne zaman müşteriye ulaşacağı kesin değildir. Tramp taşımacılıkta geminin tamamının veya büyük bir kısmının dolmasına özen gösterilir, böylece yükün tamamının tek seferde taşınması mümkün olur. Önemli olan yükün varlığı olduğundan tramp taşımacılıkta kesin bir taşıma ücretinden bahsedilmemektedir. Maden, kömür, kereste, petrol, gübre gibi ürünlerin taşınmasında tramp taşımacılık büyük oranda tercih edilmektedir. Bu yük çeşitleri sayesinde özellikle mevsimsel sevkiyatlarda tramp taşımacılık tercih edilir.
Liner (düzenli) taşımacılık ise yükten ziyade verilen hizmetin önemli olduğu taşımacılık türüdür. Bu taşımacılık türünde hizmet genelde tarifeler şeklinde verilir. Liner taşımacılıkta yüklerin gemiye yüklenme, yola çıkış ve müşteriye varış tarihleri önceden belirlenmektedir. Gemiler bu tarihlere uygun olacak şekilde limanlarda yükleme ve boşaltma işlemlerini yaparlar. Bu taşıma yönteminde geminin tamamen veya büyük çoğunlukta dolmasının bir önemi yoktur. Yükler parça yük olarak tanımlanır ve genelde adet esasına göre ambalajlı ve paketli bir şekilde gemilere yüklenir. Yük genelde birbirinden farklı ürünlerden oluşmaktadır. Liner taşımacılığın en çok kullanılan örnekleri RO-RO ve konteyner taşımacılığıdır.
İskandinav Ülkeleri ve Avrupa'ya ihracat yüklerinizi güvenle taşıma hizmeti sunuyoruz.
Ekibimiz; güvenilir ve iyi hizmeti adına yaraşır biçimde yerine getirerek bir takım oyunu sergilemektedir.
Yüklerinizi Operasyon sorumlusu arkadaşlarımız ile takip edebilirsiniz.